Programmatie

PROGRAMMERING ABC-HUIS 2016/2017

ABCvzw, masks

Het ABC-huis staat open voor diverse publieken, en de programmering kent verschillende niveaus:
Schoolklassen van het basis- en secundair onderwijs (vanaf derde kleuterklas) en studenten (lerarenopleiding, grafische vormgeving, interieur-architectuur…) kunnen een dagbezoek brengen in de loop van de week, telkens op dinsdag, donderdag, en occasioneel op vrijdag. (Voor seizoen 15-16 zijn alle schooldagen volzet).

Families en groepen
kunnen er enkele weekends terecht: drie keer per jaar houden we op zaterdag en zondag een open deur. Iedereen welkom! Op woensdagnamiddag wordt er gewerkt met individuele kinderen (zowel uit de buurt van het ABC-huis, als elders in Brussel), in de krokus- en paasvakantie met externe groepen (zoals kinder- en jongerenateliers)

Tijdens de zomervakantie organiseren we vakantiestages rond diverse thema’s (bijv. maskers, stenen, mobielen, papier en drukken …). In de nabije toekomst zullen we ook inzetten op langduriger trajecten: dankzij ons nieuw bijgebouw (opening voorjaar 2016) kunnen we basis-en secundaire scholen uitnodigen om gedurende enkele weken in onze ruimtes een vakoverschrijdend en ervaringsgericht project uit te werken (in nauwe samenwerking met de ABC-gidsen). We plannen ook een zomerstudio, waarbij we o.m. sociaal kwetsbare kinderen een ganse maand in hun ontwikkeling stimuleren d.m.v speelse en artistieke leermomenten.

We bieden ook wekelijkse peuterateliers voor kinderdagverblijven uit de buurt en workshops voor volwassenen, waarbij bepaalde thema’s uit de ABC-collectie dieper uitgewerkt worden. Tenslotte stellen we het huis (en de collectie) graag ten dienste van andere organisaties voor bijvoorbeeld vergaderingen, studiedagen of presentaties, en kunnen we op vraag rondleidingen en inspiratiebezoeken voor alle geïnteresseerden organiseren.

VOOR LEERLINGEN
Basis- en Secundair onderwijs

steam_logo_1000

SCHOOLBEZOEK ABC-HUIS JANUARI 2017 – JUNI 2017
Inschrijvingen op dinsdag 18/10/2016 om 9u, enkel via telefoon 02 502 00 27
Meer info over het reservatiesysteem

ABC SCIENCE & ART –Lab / STEAM Studio
Het speelse ontdekken in de kunsten en wetenschappen is sinds het begin van ABC een hoofdlijn binnen onze activiteiten.
Science, Technics, Engineering and Mathematics, kortweg STEM, staan momenteel ook hoog op de onderwijsagenda. En toch ontbreken in dat verband de kunsten als een essentieel element: STEM + ARTS = STEAM. In de vele raakvlakken tussen deze verschillende domeinen tonen we de creatieve parallelwereld tussen kunstenaars en wetenschappers. Intensief onderzoek gecombineerd met intuïtief denken is daarvan slechts één voorbeeld. Talrijke interactieve modules rond sterrenkunde, architectuur, wiskunde en digitale technieken leveren op een poëtische manier allerlei inzichten in de verschillende wisselwerkingen. Via verhalen ontsluiten we de experimenteerdrift en doelgerichte nieuwsgierigheid van ‘uomi universali’ als Leonardo da Vinci, Ibn Sina, Galilei Galileo en van archeologe Mary Anning. Op deze manier hopen we scholen die rond STEM (zullen) werken met onze ideeën en materialen te inspireren om verder te gaan dan de traditionele kennis-overdracht.
“ Je kan mensen niets leren, je kan hen enkel helpen om het in zichzelf te ontdekken” Galileo Galilei

Meer over STEAM

VERLOOP SCHOOLBEZOEK
Een bezoek in klasverband duurt een hele dag. Kleine groepjes van 6 tot 8 kinderen worden begeleid door een ABC-gids. Samen leggen ze een gevarieerd parcours af doorheen de studio waarbij de gids in dialoog gaat met de kinderen en zo veel mogelijk inspeelt op hun interesses. Zo proberen we nieuwsgierigheid, individuele creativiteit en kritische burgerzin te stimuleren. De activiteiten worden aangepast aan de leeftijd van de kinderen. De kinderen mogen zelf het middagmaal klaarmaken in het ruime keukenatelier.

Leerkrachten kunnen deelnemen aan de activiteiten of zelf inspiratie opdoen in de studio’s en onze bibliotheek.

PRAKTISCH
• Van 05/01/2017 tot 16/06/2017
Telkens op dinsdag, donderdag en vrijdag
Max. 25 kinderen per dag

• Doelgroepen
Kleuteronderwijs: 3de kleuterklas
Lager onderwijs
Secundair onderwijs

•Tarief
7 euro per leerling + 4 euro per leerling voor het kookatelier
Leerkrachten niet betalend

Projectweken:
Naast dagbezoeken wil ABC scholen voortaan de kans bieden om meer in de diepte en op langere termijn met ons te werken. Dit aanbod geldt zowel voor basis- als secundaire scholen

Concreet:
Een klas (van max. 25 leerlingen) kan gedurende meerdere weken gebruik maken van onze nieuwe ‘labo -klas’ om in nauwe samenwerking met de ABC-gidsen rond een bepaald project te werken. Verschillende thema’s kunnen met de leerkrachten op maat worden uitgewerkt, waarbij we rekening houden met eindtermen en ontwikkelingsdoelen.

De aanpak is associatief, vakoverschrijdend en ervaringsgericht, er worden gedurig linken gelegd naar wetenschap, techniek, filosofie, koken, wiskunde, geschiedenis en natuurlijk de kunsten.

Ook klassieke vakken (zoals wiskunde en taal) komen tijdens de projectweken aan bod. Daarom is het interessanter om in het geval van een secundaire school met een gans leerkrachtenteam te werken: zodat ook de vakleerkrachten ervaringsgewijs ontdekken dat creativiteit in alle domeinen een plaats kan krijgen (ABC = ART BASED CURRICULUM)

Op die manier maken scholen nog meer van binnenuit kennis met de holistische filosofie en de cross-over benadering van ABC. De meerwaarde ten opzichte van de gewone lessen in de klas zijn onder meer onze rijke collectie (boeken en materialen), de ervaring van de gidsen op vlak van breed en differentiërend leren, en de doordachte architectuur/vormgeving die uitnodigt tot zelfstandig onderzoek.

Niet alle leermomenten spelen zich af in de ‘labo-klas’: voor bepaalde inhouden maken we gebruik van de andere speciaal ingerichte ruimtes van het ABC-huis: bijv. voor techniek werken we in het houtatelier, voor filosofie en bewegingsactiviteiten trekken we naar de stilte-ruimte, voor onderzoek maken we gebruik van de uitgebreide bib enz.

Meer info? Stuur een mailtje naar mail@abc-web.be of bel ons 02 502 00 27

VOOR STUDENTEN

Het ABC-huis staat open voor studenten uit verschillende richtingen (lerarenopleiding, sociaal cultureel werk, project kunstvakken, artistieke opleidingen…).

INDIVIDUEEL
Wie inspiratie wil opdoen voor een eindwerk, een stageproject,… kan op afspraak de collectie consulteren. Ter plaatse kunnen kopies gemaakt worden en onder bepaalde voorwaarden lenen we kamishibaiverhalen, boeken en materialen uit.

STAGES
ABC biedt studenten van diverse richtingen de mogelijkheid om stage te lopen. De studenten kunnen er observeren en assisteren bij de ontwikkeling van nieuwe projecten en ook zelf actief gidsen in de ABC-studio’s. Bel tijdig om je stageplaats aan te vragen.

ACTIEVE RONDLEIDINGEN IN HET ABC-HUIS
Voor groepen studenten uit de lerarenopleiding

ABC wil toekomstige leerkrachten graag inspireren door duidelijk te maken dat je ook kunt leren door zelf op ontdekking te gaan, dat je van spel en ervaring heel wat kunt opsteken, dat kunst en cultuur aanleiding kunnen zijn voor tal van vakoverschrijdende activiteiten. Een ABC-studio is eigenlijk een creatieve leeromgeving waar heel wat ideeën uit te halen zijn voor de klaspraktijk, zowel op vlak van inrichting als educatieve materialen en activiteiten. Concreet verkennen we een hele dag de diverse studio’s en proberen eerst zelf een aantal activiteiten en materialen uit. Nadien zoeken ABC-gidsen samen met de bezoekers naar een mogelijke vertaling van onze aanpak voor hun eigen praktijk. Op die manier nodigen we toekomstige leerkrachten uit om bewuster te kijken, te luisteren en te associëren. De deelnemers krijgen tot slot een uitgebreide infomap mee over het hoe en waarom van ABC en haar inspiratiebronnen.

PRAKTISCH
Groepsbezoek mogelijk van 04/10/2016 tot 16/06/2017
Op dinsdag van 9u30 tot 15u30
Max aantal deelnemers: 30
Prijs: 11 euro per persoon

VOOR LEERKRACHTEN

domino300

‘The art of teaching is the art of assisting discovery’
Mark Van Dooren

Het ABC-huis staat ook open voor leerkrachten en andere professionals. In de eerste plaats als begeleiders van hun leerlingen/kinderen, maar evenzeer op speficieke studiedagen voor leerkrachtenteams.

ABC wil leerkrachten de mogelijkheid bieden om te werken aan een ‘curriculum of the inner life’, waarbij zowel de hersenen, als de emoties en de ziel worden aangesproken. We geloven –ook op basis van onze ervaringen- in een holistische benadering van opvoeding, die mensen niet enkel als functionerende wezens beschouwt, maar hen benadert als complete personen. Met dromen, ideeën, verbeelding…
Momenteel zit het STEM –actieplan in de lift (STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics): vanuit de vaststelling dat er een tekort is aan exacte wetenschappers en technici op de arbeidsmarkt, wil de Vlaamse overheid de STEM-vakken hoger op de agenda plaatsen. ABC vindt eerder aansluiting bij de internationale parallelbeweging STEAM, waarin de A van ARTS bewust wordt toegevoegd. Wanneer je de mind-set van een wetenschapper of technoloog kan verbinden met die van een kunstenaar of designer, wordt echte vernieuwing mogelijk. Creativiteitstraining en out of the box denken doen tevens de motivatie toenemen, en geven kinderen/jongeren tools voor een evenwichtiger, completer leven.
Dergelijke STEAM-inzichten willen we ervaringsgewijs communiceren met de deelnemers. Door hen te doen kennismaken met de kracht van de collectie (resources van het huis), en hoe ze die in de klaspraktijk kunnen inzetten: door zelf op onderzoek te gaan, associatief en vakoverschrijdend te werken…. Andere aandachtspunten zijn persoonlijkheidsontwikkeling, visuele geletterdheid, en sensibilisering rond een flexibele klasopstelling: leerkrachten ondervinden aan den lijve de impact van de ruimte op het leerproces, het belang van architectuur, inrichting, lichtinval. …

PRAKTISCH
Bezoeken mogelijk van van 04/10/2016 tot 16/06/2017
Op dinsdag, donderdag of vrijdag van 9u30 tot 15u30
Max aantal deelnemers: 30
Prijs: 180 euro per gids.
Een gids werkt met maximum 10 personen

Wie inspiratie wil opdoen voor een eigen klasproject, kan op afspraak de collectie consulteren. Ter plaatse kunnen kopies gemaakt worden en onder bepaalde voorwaarden lenen we kamishibaiverhalen, boeken en materialen uit.

PRAKTISCH
contacteer ons voor een afspraak.

IN GROEP

wolven6

Tijdens de krokusvakantie en de eerste week van de paasvakantie staat het ABC-huis open voor groepen van de buitenschoolse opvang of andere (jeugd)organisaties.

Per dag kunnen we maximum 30 kinderen uit het basisonderwijs ontvangen en in kleine groepjes begeleiden doorheen het ABC-huis.

PRAKTISCH

  •  Voor kinderen van de derde kleuterklas tot het zesde leerjaar.
  • Maximum 30 kinderen per groep
  • Periode
    krokusvakantie van maandag 27/02 tot vrijdag 03/03/2017
    paasvakantie van maandag 03/04 tot vrijdag 07/04/2017
  • Uren
    Hele dag van 9u30 tot 16u30
  • Tarief:
    6 euro/kind voor een Brusselse organisatie, 12 euro/kind voor een organisatie daarbuiten.
    Begeleiders niet betalend.

VAKANTIESTAGES

toni_frissell800

Inschrijven op 18/04/2017 vanaf 9u – enkel via  mail@abc-web.be
Opgelet: reservaties zijn pas geldig na schriftelijke bevestiging van ABC en betaling van de stage. Meer informatie over het reservatiesysteem en het verloop van de stages vindt u onder INSCHRIJVINGEN 2017.

Vakantiestages 2017
Van 03 tot 07 juli 2017
Van 21 tot 25 augustus 2017

PRAKTISCH:

De stages van ABC richten zich op kinderen van de lagere school (eerste tot zesde leerjaar). We zorgen voor een mix van speelse, creatieve en actieve momenten. De kinderen worden ingedeeld in leeftijdsgroepen van max. 10, de begeleiding is in handen van ervaren ABC-gidsen.

Openingsuren: van 9.00 tot 16.00 uur – opvang mogelijk voordien vanaf 8.30 uur en achteraf tot maximum 17.00 uur.
Tarief: 110 euro /eerste kind,  100 euro /tweede kind,  80 euro/derde kind (gezin).
Lunchpakket meebrengen.

VAKANTIESTAGES 2017
Inschrijvingsdag – 18/04/2017

 

Inschrijvingsdag vakantiestages 2017 – dinsdag 18/04/2017, 9u – enkel via mail@abc-web.be

– Mails worden behandeld in de volgorde waarop ze binnen komen.
– Berichten die dateren van voor de inschrijvingsdag worden niet meegerekend.
– De inschrijving is pas geldig na schriftelijke bevestiging van ABC en na betaling van de factuur.
– Inschrijven kan enkel voor kinderen uit je eigen gezin.

Aantal plaatsen
– Er zijn maar 60 beschikbare plaatsen per stage en er is veel meer vraag. U moet dus een beetje geluk hebben om er bij te zijn.
– Om meer kinderen de kans te geven om deel te nemen, zouden wij het op prijs stellen indien u kiest voor slechts 1 stage (dit is geen verplichting).

Doelgroep
– Kinderen van het eerste tot het zesde leerjaar.
– Kleuters die in september naar het eerste leerjaar gaan, kunnen meedoen aan de zomerstages.

Kostprijs
– 110 euro voor het eerste kind, 100 euro voor het tweede en 80 euro vanaf het derde kind uit hetzelfde gezin en voor dezelfde stage.
– De prijs mag geen belemmering zijn om deel te nemen. Neem zeker contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
– Annulatie: het inschrijvingsgeld wordt niet terugbetaald uitgezonderd bij ziekte tijdens de volledige stage en met doktersattest.
– De kosten van de vakantiestages kunnen ingebracht worden in de belastingaangifte. ABC bezorgt u hiervoor later nog een attest.
– Sommige ziekenfondsen betalen het inschrijvingsgeld gedeeltelijk terug. Meer info en voorwaarden bij uw ziekenfonds.

Praktisch
– Openingsuren: van 9.00 tot 16.00 uur – opvang mogelijk voordien vanaf 8.30 uur en achteraf tot 17.00 uur ten laatste.
– De kinderen worden ingedeeld in leeftijdsgroepen van max. 10, de begeleiding is in handen van ervaren ABC-gidsen.
– Lunchpakket meebrengen. Voor een gezond tien- en vieruurtje zorgt ABC.
– Een van de dagen wordt er gekookt met de kinderen, die dag moeten ze geen eten meebrengen.
– Indien uw kind allergieën heeft, horen we het graag.
– Zorg voor kleding die vuil mag worden en een doos of grote zak om de werkjes mee naar huis te nemen.
– Tijdens de stage gaan we ook een keertje op uitstap. Kinderen die een Mobib-kaart hebben, brengen die dan best mee.

Inhoud
– Elke stage heeft een bepaald thema, wij zorgen voor een mix van speelse, creatieve en actieve momenten.
– Een gedetailleerd overzicht van de stage krijgt u van de hoofdgids enkele weken voor de stage van start gaat.
– Bij opmerkingen of vragen kan u altijd bij de hoofdgids terecht.

Thema’s stages 

2011
Licht
Spelen met licht, licht maken, natuurlijk licht en kleuren bekijken, gezelligheid creëren met kaarslicht, schaduwtheater spelen, experimenteren met het effect van blacklights en helemaal wild gaan op het licht van een stroboscoop…het is maar een kleine greep uit de activiteiten van deze stage. Het beleven en creëren van verschillende soorten licht met elk hun eigen sfeer, daar draait het om in deze workshops.

Mail Art
Een stage waarin communicatie terug kunst wordt. Geen snel getik op een klavier voor een zoveelste mail, of vlug een berichtje versturen, maar communicatie op zijn best en in al zijn weelderige vormen.  Enveloppes opfleuren, allerhande kaartjes maken en bewerken, geheime brieven en liefdesbrieven schrijven, zelf papier, stempels en postzegels maken… dat en zoveel meer proberen we uit in Mail Art.

Sculpturen
Thema ‘Sculpturen’, dat betekent een stage lang beitelen, kappen, uithouwen, slijpen, schuren, kneden, boetseren enz. In de kunstgeschiedenis gaan we op zoek naar de meest inspirerende voorbeelden, en daarna…. Actie! Een sculptuur improviseren met voorwerpen in de ruimte, een 2D-schilderij transformeren naar een 3D tableau vivant, ‘One Minute Sculptures’ à la Erwin Wurm bouwen, of filosoferen over wie een standbeeld verdient, en vooral, waarom…

2012
Magie
Astrologie, bezweringen, alchemie, hekserij,…het zijn allemaal vormen van magie, de vermeende kunst van het manipuleren van de realiteit vanuit het geloof dat men contact kan maken met het bovennatuurlijke. In deze stage verkennen de kinderen hun magische krachten van de eigen verbeelding, en gaan ze in verschillende culturen op zoek naar ‘toverij’: Chinese getallenmagie of ochtendrituelen, voodoopopjes uit Afrika of Noordamerikaanse katchina’s maken… Maar ze laten zich zelf ook betoveren door onder andere optische illusies en fantasievolle kamishibai-verhalen, bevolkt door heksen, draken en sultans…

MozaÏek
Mozaieken bestaan uit stukjes gekleurde steen, glas, keramische tegels en andere materialen. Al 5000 jaar geleden maakte men in Mesopotamië mozaïeken van terracotta en gekleurde koppen om zuilen en muren te versieren. De kinderen ontdekken inspirerende voorbeelden uit het verleden, maar gaan ook op zoek naar de graffiti-tegels van Invader in het straatbeeld van Brussel. Staat ook op het programma: mozaïeken stempelen, keien beschilderen, foto- en scheurpapier-collages maken, pixel-mozaïek enz.

Renaissance
Een stage als een reis in de tijd, naar een wereld van zo’n 500 jaar geleden: de Renaissance, één van de meest fascinerende periodes uit de Westerse geschiedenis. Een tijd waarin kunst en cultuur floreerden en de klassieke oudheid een wedergeboorte onderging. Wie zou niet willen leven in een tijdperk waarin volksvermaak en spelletjes een ware rage waren, mannen en vrouwen de mooiste liefdesgedichten schreven en de aardappel een exotische delicatesse was? Tussen alle schitterende architectuur en schilderkunst door maken we tekeningen aan de hand van een perspectiefspiegel, vouwen een papieren hellevuur, beluisteren gregoriaanse gezangen en polyfone renaissancemuziek, of bedenken liefdespoëzie in terza-rijmen. E tutti quanti…

2013
Pop-up
Er zit veel meer in boeken dan je zou denken, af en toe durft er zelfs iets uit te springen! Tijdens deze stageweek kruipen we met de neus in de boeken en gaan we op onderzoek naar hoe die pop-ups precies werken.
En blijkt dat je niet enkel van papier pop-up’s kan maken…

Keramiek
Pottenbakken, een eigen servies ontwerpen, van een kleimassage of een gezichtsmasker genieten…in deze stage neemt klei allerlei verschillende vormen aan. De kinderen ervaren zelf het proces van kleien, drogen, bakken, glazuren. Met de hulp van een heuse keramiekoven.

Design
“Design is everything we make, but it’s also between those things. It’s a mix of craft, science, storytelling, propaganda and philosophy.” Erik Adigard

Ongeveer alles om ons heen is ontworpen: voorwerpen, gebouwen, websites, systemen, auto’s, mode, games, landschappen….We gebruiken de eigen creativiteit, brainstormen en proberen zo zelf een ontwerp te bedenken en te realiseren. In de verschillende ABC – ateliers werken we rond de kunst van het verpakken, grafische vormgeving, speelgoeddesign, mode- en textielontwerp, interieurdesign, …

2014
Sieraden
Iedereen houdt er wel van om zich eens mooi te maken, of eruit te zien zoals hij/zij het graag wil. Maar juwelen zijn meer dan enkel armbanden, halskettingen of oorringetjes….De voorhistorische mens bijvoorbeeld droeg botten en beenderen rond de hals om te pronken met hun goeie vangst. Met diverse materialen worden sieraden gecreëerd die ons beschermen, die tonen wie we zijn of ons een beetje opvrolijken. Leren armbanden of blinkende oorbelletjes, amuletten die je behoeden voor onheil of medaillons met een foto om je konijntje nooit te vergeten. Of wat dacht je van een tatoeage in de stijl van stoere zeemannen? En zouden er eetbare juwelen bestaan?

Paul Klee/Marionetten
Paul Klee maakte tijdens zijn leven vele en zeer uiteenlopende kunstwerken. We maken met hem een imaginaire reis doorheen de wereld van onze dromen, waarin de gekste dieren bestaan en fabelachtige poppen tot leven komen. Klee maakte voor zijn zoon Felix wel vijftig inspirerende handpoppen waarmee ze samen uren poppentheater konden spelen. In deze stage gaan we dat zelf proberen, en daarna is het tijd voor een collectieve handpoppenvoorstelling!

Visual Music
Sinds de oudheid proberen kunstenaars met bewegende beelden en lichteffecten muziek te maken voor het oog, vergelijkbaar met het effect dat geluid heeft op het oor. Hoe beïnvloeden beeld en muziek elkaar, hoe versterkt het een het ander, hoe zorgen we voor kleur in muziek en geluid in beeld? De stage Visual Music is een week vol experiment met geluid en beeld: luisteren naar Kandinsky of Matisse in de visual music-galerij, ritmisch speelgoed en instrumenten bouwen in het atelier, muziek tekenen of schilderen, genieten van muzikale vertellingen of met gerecycleerd materiaal een soundtrack bij een film ‘componeren’ in de bruitage-studio…Een swingend avontuur om ogen, oren en harten te openen voor de “visual sound of music”.

2015
Stenen
Waar komen stenen vandaan? Waarom zijn mensen er zo dol op om ze te verzamelen of dicht bij hun hart te dragen? Stenen spreken tot de verbeelding. Soms zijn ze gewoon vormelijk mooi, soms liggen ze goed in de hand om op het water te ketsen, of geven ze ons een gevoel van veiligheid en bescherming. Maar net zo goed kunnen stenen erg handig zijn. Niet voor niets heet de tijd waarin de eerste mensen leefden ‘de Steentijd’. Stenen dienden om te overleven: vuurstenen, stenen werktuigen, stenen grotten, …al deze dimensies van stenen ontdekken we tijdens deze stage al doende.

Mobielen en Kinetik Art
Het plezier dat we als mens beleven in het kijken naar of het ondergaan van beweging is even groot als de ervaring met kleur en geluid: denk maar aan een wapperende vlag, dansende vlammen, het spetterende water van een waterval, het wiegen van een schommel, het rollen van knikkers in een knikkerbaan ….  Mobielen hebben nochtans geen eeuwenlange voorgeschiedenis, het is een vrij recente kunstvorm. Kunstenaars als Duchamps en Rodchenko gingen in de jaren ’20 al aan het experimenteren met beweging, maar het was pas in de jaren ’30 dat Alexander Calder op de proppen kwam met zijn fascinerende bewegende sculpturen. We treden in zijn voetsporen, op zoek naar de poëtische essentie van de beweging die mobielen kunnen oproepen.

2016
Manifestaties
Van de Arabische lente tot de gladiatorenopstand in het oude Rome. Suffragettes,  Argentijnse moeders of Indignados … overal ter wereld en in alle tijden hebben mensen zich verzameld om hun stem te laten horen. En op te komen voor hun rechten, idealen, dromen…
De stage “Manifestaties” neemt je mee door de bewogen geschiedenis van protestmarsen en optochten, Aan de hand van boeken, visuals, films, revolutionaire liederen… ontdek je alles over  artistieke rebellen als de dadaïsten, de anti-apartheidsbeweging of milieu-acties van Greenpeace, om maar enkele voorbeelden te geven.
Graffiti-stencils drukken, zich vermommen tot sandwichman, megafoons bricoleren, protesthoedjes- en banners maken, slogans bedenken en leren scanderen, de Zuidafrikaanse Toyi Toyi -dans oefenen…we stomen ons klaar voor onze hoogstpersoonlijke optocht. Net zo goed denken we samen na over wat er allemaal beter kan in deze wereld, en waarom er vandaag en morgen zal geprotesteerd worden. Get up, stand up!

Good Night
De nacht spreekt al sinds eeuwen tot de menselijke verbeelding, en tot kunstenaars in het bijzonder, onder meer dankzij de associaties met duisternis en het onderbewustzijn.
In de stageweek ‘Good Night’ onderzoeken we talloze aspecten van die mysterieuze tijdspanne tussen zonsondergang en zonsopgang.
We observeren onze dromen, de maan en de sterrenhemel in het zwarte theater, transformeren de nacht tot dag in de ABC-nightclub, vertrekken met de nachttrein voor een reis naar het einde van de nacht, gaan mee op jacht met nachtactieve dieren en ontdekken waar en hoe andere dieren slapen, bouwen nachtlampjes, gieten kaarsen of schilderen het donkerste zwart, gaan op audiëntie bij De Koningin van de Nacht, bezoeken de “nachtschade-familie”, het nachtasiel of het straatlampenmuseum in Laken, laten ons betoveren door geesten en heksen, fantomen , vampiers en weerwolven, luisteren naar “Eine kleine Nachtmusik”, “Verklärte Nacht”, of slaapliedjes uit alle culturen en gezang van de nachtegalen, genieten we van Duizend-en-een-Nachtverhalen.

WOENSDAGATELIER

Schermafbeelding 2017-02-07 om 13.17.40

Elke woensdagnamiddag, van 13u30 tot 16u30, stellen we het ABC-huis open voor een atelier-werking. Kinderen vanaf 6 jaar, zowel uit de onmiddellijke omgeving van het ABC-huis (de Gaucheretwijk) als uit andere Brusselse buurten, gaan aan de slag onder begeleiding van een ABC-medewerker. Experimenteren, spelen, filosoferen, luisteren naar verhalen, koken, bewegen, schilderen, bouwen of bricoleren…de ABC-collectie geeft aanleiding tot een brede waaier van uiteenlopende creatieve en speelse activiteiten.

We werken een heel seizoen lang met een franstalige en nederlandstalige groep, een vijftigtal Brusselse kinderen van zeer uiteenlopende origine.

PRAKTISCH:
Het woensdag-atelier is voor dit seizoen volzet.
Voor volgend schooljaar (2017-18) werken we momenteel met een wachtlijst.

FAMILIEWEEKEND

abckjosephson

ABC opent elk seizoen een weekend lang haar deuren om met het hele gezin het ABC-huis te ontdekken.
Het programma wordt enkele weken vooraf gecommuniceerd.
Zaterdag en zondag van 10u tot 17u – alle leeftijden – vrij in en uit.

Familieweekends 2017
– 28 en 29 januari 2017
– 22 en 23 april 2017
– 07 en 08 oktober 2017 (onder voorbehoud)

 

LINKS

  • NICHE HUB – A+ Architecture in Belgium

  • [LAB 1030.35] Art Basics for Children – HUB

  • film ABC huis