ABC STEAM KAMISHIBAI

ABC KAMISHIBAI STEAM STORYTELLING COLLECTION

Een collectie van 25 verschillende geïllustreerde biografische verhalen die bij ABC kunnen worden uitgeleend – met begeleidende materialen naar persoonlijke keuze. De thema’s omvatten een waaier aan wetenschappelijke disciplines als wiskunde, technologie, natuurstudie, microbiologie, fysica, scheikunde en architectuur. Met verhalen, soms in verschillende versies, van Galileo Galilei, Isaac Newton, Ibn Sina, Charles Darwin, Marie Curie, Thomas Edison, Ada Byron Lovelace, Mary Anning, Maria Sibylla Merian, de gebroeders Wright, Albert Einstein, Wilson Bentley, Fibonacci, Filippo Brunelleschi, Antoni Gaudi, Zaha Hadid en Jane Goodall.

De verhalen kunnen dienen als aanvulling en verrijking van workshops of wetenschapsvakken op school, waardoor kinderen meer inzicht krijgen in het leven en werk van belangrijke wetenschappelijke persoonlijkheden en hun passie en honger naar kennis. Op deze manier krijgen ze ook meer interesse in de inhoud van de specifieke vakken.

Bring Art and Science back together, it was a time when the same people wrote poetry and build bridges.”  Eric Schmidt

Download hier de kamishibai catalogus

SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTS, MATHEMATICS
Enkele algemene opmerkingen over STEAM

STEAM is een interdisciplinaire benadering van onderwijs, die aspecten van verschillende academische disciplines integreert en met elkaar verbindt.
Op het eerste zicht lijkt STEAM hetzelfde als STEM, gewoon met één extra letter. Maar het zonder meer toevoegen van Kunsten en Ambachten aan een project om het er “mooi “te laten uitzien, maakt het nog geen STEAM-les. Je moet kunst ten volle integreren in de lessen, zodat leerlingen kunnen zien hoe elke relevante discipline met elkaar verbonden is en samenwerkt. Dat betekent dat studenten eerst verschillende kunsttechnieken, kunstenaars en componisten leren kennen, en vervolgens kunnen toepassen wat ze leren door te creëren, te performen, te presenteren,…

De connectie tussen kunst en wetenschap laat de leerlingen toe om op een holistische manier kennis te maken met de verschillende disciplines en toont hen hoe ze kunnen leren, vragen stellen, experimenteren en creëren. Ze gebruiken beide hersenhelften en ontwikkelen zo de “4C’s”: de onderwijsbehoeften van de 21e eeuw bekend als creativity (creativiteit), collaboration (samenwerken), critical thinking (kristisch denken) en communication (communicatie).

Leerlingen en docenten die vertrouwd zijn met de creatieve processen van STEAM lessen maken meer verbindingen met het ‘echte leven’, zodat de school geen plek is waar je enkel naartoe gaat om te leren, maar een leerervaring op zich wordt.
Mensen leren, groeien en experimenteren hoe dan ook voortdurend. Een school hoeft geen locatie te zijn, maar eerder een manier van denken die de Kunsten integreert om sociaal-emotionele connecties te maken, als basis voor innovatie en voor het esthetisch plezier.

Vooruitgang komt niet alleen voort uit technologie, maar uit het samensmelten van technologie en creatief denken door Kunst en Design.
Door de manier van denken van een wetenschappers of technologen te combineren met die van kunstenaars of ontwerpers, en door project-onderwijs waarin linken worden gelegd tussen verschillende disciplines, wil STEAM een interesse en levenslange liefde voor kunst en wetenschap aanwakkeren bij kinderen.
Op deze manier worden ze steeds nieuwsgieriger naar de wereld om zich heen en kunnen ze er ook actief aan bijdragen.
(Bron: “Why STEAM is so important to 21st century education” / XQ blog / ABC collection)