HOME

ACTUEEL

ABC-HUIS INSCHRIJVINGSDAG SCHOOLBEZOEK 2021-2022

STUDIO VISUAL MUSIC
De wisselwerking tussen muziek en beeld is een van de meest fascinerende relaties in de kunsten. Talrijke experimenten en installaties van avant garde en hedendaagse kunstenaars tonen onder meer interdisciplinaire benaderingen van muziek en geluid met kleur, licht, film, akoestiek en digitale technologie.

In deze studio kan je bijvoorbeeld schilderijen beluisteren van Kandinsky, Klee, Mondriaan of Rothko of genieten van muzikale Kamishibai-vertellingen zoals “De Bremer Stadsmuzikanten” of Mozarts “Toverfluit”. Zelf componeren, improviseren of liedjes maken staan centraal maar ook de connecties met drama, dans, design, architectuur en de wetenschappen komen aan bod. Zoals muziektekenen of -schilderen, platenhoezen of grafische partituren ontwerpen, klankfiguren maken of zelf klankgedichten verzinnen.

In onze ateliers kan je muziekmachines of instrumenten bouwen, de geluiden voor filmscènes opnemen of in de tuin op luisterwandeling gaan om de geluiden van de natuur te ontdekken. Een uitgebreide verzameling aan referentiematerialen, boeken, weblinks, experimentele films en videoclips ondersteunt het parcours. Maar het belangrijkste blijft wel het plezier om zelf muziek te maken en de verwondering om met de oren te kijken en met de ogen te luisteren …

SCHOOLBEZOEKEN SEPTEMBER 2021 – JUNI 2022

Reservaties op woensdag 15/09/2021 om 9u
Enkel via de telefoon 02 502 00 27
Meer info over het verloop van een bezoek en over het reservatiesysteem

 

ABC-HUIS ZATERDAGATELIER VOOR JONGEREN 2021-2022

Het ABC-zaterdagatelier richt zich tot jongeren van 12 tot 15 jaar die geïnteresseerd zijn in kunst, cultuur, ambachten en werken met hun handen. Een hele dag experimenteren, nieuwe technieken leren kennen, je verdiepen in een thema en zin krijgen in nog veel meer, om zo je eigen interesses en talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Ervaren ABC-gidsen begeleiden je bij jouw persoonlijke artistieke ontdekkingstocht.

We werken in thematische clusters van drie zaterdagen.
Elke reeks eindigt met een vrij atelier om  verder te werken aan een project, op uitstap te gaan, een museum te bezoeken of een voorstelling te bekijken….

Thema hout: zaterdag 25/09, 23/10 en 13/11/2021 van 10u tot 15u – WACHTLIJST
Thema boeken en papier: zaterdag 15/01, 12/02 en 12/03/2022
Thema Japan: zaterdag 23/04, 14/05 en 04/06/2022 – WACHTLIJST

Meer informatie en inschrijven

KAMISHIBAI-VERTELLINGEN VILLE DES MOTS 2021

In het kader van Nord-Ouest, Ville des mots 2021, trekt de kamishibai-fiets tijdens de maand september naar verschillende plekken in het noordwesten van Brussel. Meer informatie vindt u hier

Zaterdag 18/09/2021
10u-11u Bibliotheek van Sint-Agatha-Berchem
12u-13u Bibliotheek Ganshoren

Woensdag 22/09/2021
13u-14u Bibliotheek Koekelberg
15u-16u Bibliotheek Jette

Zondag 26/09/2021
15u-17u Elisabethpark Koekelberg

 

 

ACCESSART / ONLINE SESSIE ROADTRIP CULTUUREDUCATIE PUBLIQ

De roadtrip cultuureducatie van publiq neemt u via lezingen, debatten en ontmoetingen mee langs de diversiteit van cultuureducatie in Vlaanderen en Brussel. In deze online-sessie in samenwerking met ABC vertelt Paula Briggs hoe en waarom AccessArt als innovatieve liefdadigheidsinstelling werd opgericht.

Ze deelt hierbij de mechanismen achter de organisatie die AccessArt in staat stellen om samen te werken met een breed scala aan belanghebbenden, individuen en organisaties. Ze heeft het over de plannen van AccessArt voor de toekomst, inclusief manieren waarop nieuwe partners en organisaties kunnen meedoen.

ABC volgt het werk van AccessArt al geruime tijd en bewondert de manier waarop organisatie inspirerende artistieke activiteiten verbindt met het onderwijs en er zo in slaagt om kunst te integreren in het curriculum, en resources op een kwaliteitsvolle manier visualiseert en toegankelijk maakt.
Meer informatie vindt u hier

PRAKTISCH
Dinsdag 28/09/2021, 10u-12u30
Inschrijven via publiq
Deze sessie zal volledig online plaatsvinden. Na inschrijving houdt publiq u op de hoogte van het verloop.
Voertaal: Engels

 

 

BABOES – ABC-HUIS

Elke maandag en zaterdagochtend is het ABC-crèche-café, in samenwerking met Baboes, een speel- en ontmoetingsplek voor kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders of grootouders.

In een inspirerende ruimte met boeken, spel-, constructie- en bewegingsmateriaal, kan je kind spelen met anderen en nieuwe dingen ontdekken in je bijzijn. Je komt er zelf even tot rust bij een kop thee of koffie en ontmoet er andere ouders. Wie zin heeft kan ook onze keuken gebruiken. Kom gerust langs!

PRAKTISCH
Baboes Schaarbeek – ABC-Huis, Gaucheretplein 13, 1030 Brussel
Elke maandag van 8u45 tot 13u // Elke zaterdag van 9u tot 13u

Baboes is het hele jaar open, ook tijdens de schoolvakanties. Enkel gesloten op de wettelijke feestdagen en tussen 25 december en 1 januari. Volg Baboes op Facebook en blijf op de hoogte van interessante initiatieven en uitzonderlijke sluitingen.

Meer informatie over Baboes

POSTA SILENZIOSA 09/2021

Elke eerste dag van de maand stuurt ABC post, “Posta Silenziosa”. Een krachtig beeld, een provocerend citaat, een poëtische gedachte… afkomstig uit de ABC-collectie, en soms gelinkt aan één van onze huidige projecten. Maar meestal zomaar, omdat we u graag verrassen. Een eye-of heartcatcher, of noem het ‘een gezonde vorm van emotionele irritatie’.

Meld u hier aan als u voortaan Posta Silenziosa wil ontvangen.

TO READ

ARTS & EDUCATION

What can education learn from the arts about the practice of education? Elliot W. Eisner argues that the distinctive forms of thinking needed to create artistically crafted work are relevant not only to what students do, they are relevant to virtually all aspects of what we do, from the design of curricula, to the practice of teaching, to the features of the environment in which students and teachers live. Originally given as the John Dewey Lecture for 2002, Stanford University. Read more … WikiPedia …


Wat kan het onderwijs van de kunsten leren ? Elliot W. Eisner stelt dat de specifieke denkvormen die vereist zijn voor het creëren van kunstwerken niet alleen van belang zijn voor wat leerlingen doen, maar voor nagenoeg alles wat we doen, van het vormgeven van curricula, het onderwijzen zelf, tot het ontwerpen van de omgevingen waarin leerlingen en leraars leven. Origineel uitgesproken in 2002 als John Dewey Lecture aan de universiteit van Stanford. Lees meer … WikiPedia …

CREATIVITY & EDUCATION

RESPONDING TO CHILDREN’S ART

Lindy Anne Solomon, Creative Beginnings
A hands-on innovative approach to art making for adults and children. © STE Publishers, Johannesburg, 2005