HOME

ACTUEEL

KUNSTENDAG VOOR KINDEREN AUSTRALIA / DREAMINGS – ART & HISTORY MUSEUM BRUSSEL

ZONDAG 21 NOVEMBER 2021 – ART & HISTORY MUSEUM BRUSSEL

In het begin was er niets. Alles sliep, diep onder de grond. Toen werd Regenboogslang wakker en begon aan haar reis. Overal waar ze kwam groef haar dikke slangenlijf diepe geulen uit. Toen ze het liet regenen, vulden de geulen zich met water. Zo ontstonden de rivieren, billabongs en waterputten. Hier en daar groef ze met haar snuit in de grond en duwde zo de bergen en heuvels omhoog. Haar melk maakte het land vruchtbaar zodat er bomen en planten konden groeien. Daarna maakte ze de dieren wakker. Tenslotte wekte ze ook een man en vrouw en ze leerde hen wat belangrijk is. Toen kroop Regenboogslang terug de aarde in, want ze was moe. 

Proef van de verscheidenheid en de kracht van de oeroude en springlevende Australische culturen!
Gezinsdag met inloopateliers, vertelmomenten, didgeridoo-demonstraties, proevertjes en crèche-café.
Voor families met kinderen van 4 tot 12 jaar.
A&H i.s.m. ABC

PRAKTISCH
Zondag 21/11/2021
Van 10u30 tot 13u30 en van 14u tot 17u.
Tijdens elk tijdsblok kan je vrij aanschuiven bij de inloopateliers en spelen in het crèchecafé.
Een ticket geeft toegang tot de activiteiten tijdens je gekozen tijdsblok, de tentoonstelling Before Time Began en de verzamelingen van het Museum Kunst & Geschiedenis.

Info en reservatie: Art & History Museum Brussel

BRUZZ International: Zondag 14 november 2021

Het ABC-huis: ‘Dit is een laboratorium waar kinderen leren via boeken en kunst’
Bekijk de reportage via deze link. www.bruzz.be …. // report: Jose Huedo

ABC-HUIS ZATERDAGATELIER VOOR JONGEREN 2021-2022

Het ABC-zaterdagatelier richt zich tot jongeren van 12 tot 15 jaar die geïnteresseerd zijn in kunst, cultuur, ambachten en werken met hun handen. Een hele dag experimenteren, nieuwe technieken leren kennen, je verdiepen in een thema en zin krijgen in nog veel meer, om zo je eigen interesses en talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Ervaren ABC-gidsen begeleiden je bij jouw persoonlijke artistieke ontdekkingstocht.

We werken in thematische clusters van drie zaterdagen.
Elke reeks eindigt met een vrij atelier om  verder te werken aan een project, op uitstap te gaan, een museum te bezoeken of een voorstelling te bekijken….

Thema hout: zaterdag 25/09, 23/10 en 13/11/2021 van 10u tot 15u – WACHTLIJST
Thema boeken en papier: zaterdag 15/01, 12/02 en 12/03/2022
Thema Japan: zaterdag 23/04, 14/05 en 04/06/2022 – WACHTLIJST

Meer informatie en inschrijven

BABOES – ABC-HUIS

Elke maandag en zaterdagochtend is het ABC-crèche-café, in samenwerking met Baboes, een speel- en ontmoetingsplek voor kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders of grootouders.

In een inspirerende ruimte met boeken, spel-, constructie- en bewegingsmateriaal, kan je kind spelen met anderen en nieuwe dingen ontdekken in je bijzijn. Je komt er zelf even tot rust bij een kop thee of koffie en ontmoet er andere ouders. Wie zin heeft kan ook onze keuken gebruiken. Kom gerust langs!

PRAKTISCH
Baboes Schaarbeek – ABC-Huis, Gaucheretplein 13, 1030 Brussel
Elke maandag van 8u45 tot 13u // Elke zaterdag van 9u tot 13u

Baboes is het hele jaar open, ook tijdens de schoolvakanties. Enkel gesloten op de wettelijke feestdagen en tussen 25 december en 1 januari. Volg Baboes op Facebook en blijf op de hoogte van interessante initiatieven en uitzonderlijke sluitingen.

Meer informatie over Baboes

POSTA SILENZIOSA 10/2021

Elke eerste dag van de maand stuurt ABC post, “Posta Silenziosa”. Een krachtig beeld, een provocerend citaat, een poëtische gedachte… afkomstig uit de ABC-collectie, en soms gelinkt aan één van onze huidige projecten. Maar meestal zomaar, omdat we u graag verrassen. Een eye-of heartcatcher, of noem het ‘een gezonde vorm van emotionele irritatie’.

Meld u hier aan als u voortaan Posta Silenziosa wil ontvangen.

TO READ

ARTS & EDUCATION

What can education learn from the arts about the practice of education? Elliot W. Eisner argues that the distinctive forms of thinking needed to create artistically crafted work are relevant not only to what students do, they are relevant to virtually all aspects of what we do, from the design of curricula, to the practice of teaching, to the features of the environment in which students and teachers live. Originally given as the John Dewey Lecture for 2002, Stanford University. Read more … WikiPedia …


Wat kan het onderwijs van de kunsten leren ? Elliot W. Eisner stelt dat de specifieke denkvormen die vereist zijn voor het creëren van kunstwerken niet alleen van belang zijn voor wat leerlingen doen, maar voor nagenoeg alles wat we doen, van het vormgeven van curricula, het onderwijzen zelf, tot het ontwerpen van de omgevingen waarin leerlingen en leraars leven. Origineel uitgesproken in 2002 als John Dewey Lecture aan de universiteit van Stanford. Lees meer … WikiPedia …

CREATIVITY & EDUCATION

RESPONDING TO CHILDREN’S ART

Lindy Anne Solomon, Creative Beginnings
A hands-on innovative approach to art making for adults and children. © STE Publishers, Johannesburg, 2005