HOME

ACTUEEL

ABC-HUIS INSCHRIJVINGSDAG SCHOOLBEZOEK 2021-2022

STUDIO VISUAL MUSIC
De wisselwerking tussen muziek en beeld is een van de meest fascinerende relaties in de kunsten. Talrijke experimenten en installaties van avant garde en hedendaagse kunstenaars tonen onder meer interdisciplinaire benaderingen van muziek en geluid met kleur, licht, film, akoestiek en digitale technologie.

In deze studio kan je bijvoorbeeld schilderijen beluisteren van Kandinsky, Klee, Mondriaan of Rothko of genieten van muzikale Kamishibai-vertellingen zoals “De Bremer Stadsmuzikanten” of Mozarts “Toverfluit”. Zelf componeren, improviseren of liedjes maken staan centraal maar ook de connecties met drama, dans, design, architectuur en de wetenschapen komen aan bod. Zoals muziektekenen of -schilderen, platenhoezen of grafische partituren ontwerpen, klankfiguren maken of zelf klankgedichten verzinnen.

In onze ateliers kan je muziekmachines of instrumenten bouwen, de geluiden voor filmscènes opnemen of in de tuin op luisterwandeling gaan om de geluiden van de natuur te ontdekken. Een uitgebreide verzameling aan referentiematerialen, boeken, weblinks, experimentele films en videoclips ondersteunt het parcours. Maar het belangrijkste blijft wel het plezier om zelf muziek te maken en de verwondering om met de oren te kijken en met de ogen te luisteren …

SCHOOLBEZOEKEN SEPTEMBER 2021 – JUNI 2022

Reservaties op woensdag 15/09/2021 om 9u
Enkel via de telefoon 02 502 00 27
Meer info over het verloop van een bezoek en over het reservatiesysteem

 

KAMISHIBAI STEAM STORYTELLING COLLECTIE

Een collectie van 25 verschillende geïllustreerde biografische verhalen die bij ABC kunnen worden uitgeleend – met begeleidende materialen naar persoonlijke keuze. De thema’s omvatten een waaier aan wetenschappelijke disciplines als wiskunde, technologie, natuurstudie, microbiologie, fysica, scheikunde en architectuur. Met verhalen, soms in verschillende versies, van Galileo Galilei, Isaac Newton, Ibn Sina, Charles Darwin, Marie Curie, Thomas Edison, Ada Byron Lovelace, Mary Anning, Maria Sibylla Merian, de gebroeders Wright, Albert Einstein, Wilson Bentley, Fibonacci, Filippo Brunelleschi, Antoni Gaudi, Zaha Hadid en Jane Goodall.

De verhalen kunnen dienen als aanvulling en verrijking van workshops of wetenschapsvakken op school, waardoor kinderen meer inzicht krijgen in het leven en werk van belangrijke wetenschappelijke persoonlijkheden en hun passie en honger naar kennis. Op deze manier krijgen ze ook meer interesse in de inhoud van de specifieke vakken.

Bring Art and Science back together, it was a time when the same people wrote poetry and build bridges.”  Eric Schmidt

meer info …

BABOES – ABC-HUIS

Elke maandag en zaterdagochtend is het ABC-crèche-café, in samenwerking met Baboes, een speel- en ontmoetingsplek voor kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders of grootouders.

In een inspirerende ruimte met boeken, spel-, constructie- en bewegingsmateriaal, kan je kind spelen met anderen en nieuwe dingen ontdekken in je bijzijn. Je komt er zelf even tot rust bij een kop thee of koffie en ontmoet er andere ouders. Wie zin heeft kan ook onze keuken gebruiken. Kom gerust langs!

PRAKTISCH
Baboes Schaarbeek – ABC-Huis, Gaucheretplein 13, 1030 Brussel
Elke maandag van 8u45 tot 13u // Elke zaterdag van 9u tot 13u

Baboes is het hele jaar open, ook tijdens de schoolvakanties. Enkel gesloten op de wettelijke feestdagen en tussen 25 december en 1 januari. Volg Baboes op Facebook en blijf op de hoogte van interessante initiatieven en uitzonderlijke sluitingen.

Meer informatie over Baboes

POSTA SILENZIOSA 06/2021

Elke eerste dag van de maand stuurt ABC post, “Posta Silenziosa”. Een krachtig beeld, een provocerend citaat, een poëtische gedachte… afkomstig uit de ABC-collectie, en soms gelinkt aan één van onze huidige projecten. Maar meestal zomaar, omdat we u graag verrassen. Een eye-of heartcatcher, of noem het ‘een gezonde vorm van emotionele irritatie’.

Meld u hier aan als u voortaan Posta Silenziosa wil ontvangen.

TO READ

ARTS & EDUCATION

What can education learn from the arts about the practice of education? Elliot W. Eisner argues that the distinctive forms of thinking needed to create artistically crafted work are relevant not only to what students do, they are relevant to virtually all aspects of what we do, from the design of curricula, to the practice of teaching, to the features of the environment in which students and teachers live. Originally given as the John Dewey Lecture for 2002, Stanford University. Read more … WikiPedia …


Wat kan het onderwijs van de kunsten leren ? Elliot W. Eisner stelt dat de specifieke denkvormen die vereist zijn voor het creëren van kunstwerken niet alleen van belang zijn voor wat leerlingen doen, maar voor nagenoeg alles wat we doen, van het vormgeven van curricula, het onderwijzen zelf, tot het ontwerpen van de omgevingen waarin leerlingen en leraars leven. Origineel uitgesproken in 2002 als John Dewey Lecture aan de universiteit van Stanford. Lees meer … WikiPedia …

CREATIVITY & EDUCATION

RESPONDING TO CHILDREN’S ART

Lindy Anne Solomon, Creative Beginnings
A hands-on innovative approach to art making for adults and children. © STE Publishers, Johannesburg, 2005